curriculumlog

علمی

curriculumlog

علمی

سازماندهی منطقی مفاهیم

سازما ندهی منطقی مفاهیم

نوشته ی: وندی با کر[1]

مترجمین : ستار جوانمردی[2] وچنور جوانمردی[3]

شمار زیادی از روشها وجود دارند که دانش آموزان می توانند برای سازماندهی مفاهیم از آنها استفاده کنند.این روشها عبارتند از:

1-ساخت نقشه های مفهومی

2-توالی منطقی مفاهیم

3-رسم تصاویر به منظور توضیح مفاهیم

سطح مناسب دانش آموزان: در هر سطح از دانش آموزان قابل استفاده می باشند.

اندازه ی پیشنهادی کلاس درس: 3-100

سهولت استفاده از رتبه بندی: آسان- در حد متوسط

توصیف فعالیت:

1-  نقشه های مفهومی- نقشه های مفهومی برای نشان دادن ارتباط میان اندیشه های مختلفی که به یک اندیشه ی اصلی مرتبط هستند،شکل گرفته است. نقشه مفهومی اغلب به وسیله ی شکلهایی که پیرامون اندیشه اصلی متمرکز شده اند،نمایش داده می شود. همچنین در نقشه مفهومی اندیشه اصلی به وسیله ی دانش آموزان مشخص شده است."تکنیک فعلی روی تنظیم یا( باز تنظیم )یادداشتهایی که حالت چسبندگی دارند(به جهت مفاهیم و اتصالات مفاهیم)بر روی سطوح بزرگی (از قبیل؛تخته سیاه، تابلو نموداری، تابلو اعلانات، سطح دیوار)بیشتر از جایگزینهای دیگر از قبیل نرم افزارهای کامپیوتری تاکید دارد. در زمینه کلاس درس، تکنیک نقشه سلزی مفهومی عام، درگیری مطلوب را برای کلاس درس با استفاده از راهنمایی مربی را لازم می داند".(رومانس و ویتیل[4]،1999).برای اینکه درباره نقشه مفهومی بیشتر بدانید به سایت زیر سر بزنید:

 http://cmap.coginst.uwf.edu/

برای دسترسی به اطلاعات ومثالهای بیشتر از نقشه های مفهومی به آدرسهای زیر مراجعه نمایید:

Daley, Barbara J; Shaw, Christine R.; Balistrieri, Toni; Glasenapp, Kate; Piacentine, Linda; (1999) “Concept maps: A strategy to teach and evaluate critical thinking” Journal of Nursing Education; 38 (1).

 Plotnick, Eric;(2001) “A graphical system for understanding the relationship between concepts” Teacher Librarian; 28(4); pg. 42.

 

Robinson, William R. (1999) “A view from the science education research literature: Concept map assessment of classroom learning” Journal of Chemical Education: 76(9); pg. 1179.

 Romance, Nancy R.; Vitale, Michael R.; (1999) “Concept mapping as a tool for learning: Broadening the framework for student-centered instruction” College Teaching: 47(2); pg. 74

توالی منطقی مفاهیم- دانش آموزان بایستی قادر باشند نحوه ی ارتباط بین مفاهیم، از ساده ترین تا پیچیده ترین را نشان دهند.این تمرین برای آن است که دانش آموزان مفاهیم به هم مرتبط را تشریح کنند ومفاهیم دیگری را به منظور یادگیری این مفاهیم بسازند. توالی مفاهیم می تواند در یک قالب دیداری یا نوشتاری نشان داده شود. همچنین توالی می تواند به وسیله ی گروههای بزرگ یا کوچک از دانش آموزان صورت بگیرد."مساله" یا مفهوم اصلی در توالی بایستی دارای گامها یا اندیشه هایی باشد که به ترتیب پشت سر هم قرار گرفته باشند." گامها بایستس آشکار و واضح باشند. ونیز این گامها بایستی منابع قابل دسترسی را برای خود اکتشافی دانش آموزان فراهم بیاورند. برای کمک به درک وفهم دانش آموزان ،نضم سلسله مراتبی می تواند به این سوال که چرا چنین چیزهایی در جریان کار اتفاق افتاده است، جواب بدهد و دانش آموزان را ترغیب کند تا به درک عمیق تری از مفاهیم پیچیده نایل آیند.

Stephens, Pamela Geiger. ; Shaddix, Robin K. (2000) “Sequencing events: exploring art and art jobs.” Arts & Activities v. 127 no3 pp. 52-3.

 Alderson, Charles; Percsich, Richard; Szabo, Gabor (2000)  “Sequencing as an item type”, Language Testing, 17(4) pp. 423-447.

ادامه مطلب ...

تبریک سال نو

فرا رسیدن میلاد حضرت عیسی (ع) و آغاز سال جدید میلادی را به خوانند گان این  وبلاگ تبریک وتهنیت عرض می کنیم.

خلاصه کتب مدیریتی

سلام

سری به این سایت بزنید: خلاصه کتب مدیریتی را می توانید بیابید.

http://www.imi.ir/books/

خوش باشید- آیتی