curriculumlog

علمی

curriculumlog

علمی

گزارش کوتاهی از برگزاری هشتمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه

یکشنبه، 26 آبان ۱۳۸۷

گزارش کوتاهی از برگزاری هشتمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران

همایش جهانی شدن و بومی ماندن برنامه درسی چالشها و فرصتها در تاریخ 8 و 9 آبان ماه در دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران برگزارشد. 

در افتتاحیه  این همایش دو روزه که با حضور صاحبنظران داخلی و خارجی در حوزه آموزش و برنامه درسی برگزارشد، دکتر قاسم علیزاده افروزی رئیس دانشگاه مازندران در سخنانی بر لزوم تدوین برنامه های درسی در راستای دستیابی به اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور تاکید کرد و گفت: آموزش از دوره پیش دبستانی تا عالی ترین مقطع تحصیلی باید در راستای چشم انداز سند چشم انداز توسعه کشور قرار داشته باشد.

عبدالوحید فیاضی رئیس سازمان آموزش و پرورش مازندران نیز در این جلسه با انتقاد از حافظه محوری رایج در مراکز آموزشی آنرا آفت بزرگی برای توسعه علمی کشور برشمرد و گفت: شیوه های مشارکتی باید جایگزین روشهای رقابتی در نظام آموزش کشور شود.

وی همچنین با بیان اینکه آموزش مهارتهای فنی و حرفه ای در نظام تعلیم و تربیت کشور مغفول مانده است به کم توجهی به تفاوتهای فردی در سیستم آموزشی اشاره و خاطر نشان کرد: وضع موجود برنامه ریزی درسی ایران متمرکز وکم توجه به قابلیتها و توانمندیهای افراد است که این امر زمینه ساز آسیبهای جدی برای نظام آموزشی خواهد شد.           

وی با بیان اینکه جهانی شدن را می توان فرصتی برای توسعه تعلیم و تربیت تلقی کرد اظهار داشت: ملت بی هویت با صرف جهانی شدن فناخواهد شد در حالیکه ملتهای دارای پیشینه فرهنگی و تاریخی غنی با استفاده از سرمایه های بومی و برنامه ریزی درست می توانند چالش ناشی از جهانی شدن را به فرصت تبدیل نمایند.

در ادامه همچنین مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش کشور با اشاره به اینکه تدوین سند برنامه ملی درسی کشور از 2 سال پیش در کشور آغاز شده است گفت: تدوین نهایی این سند که اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت و نیاز واقعی جامعه در آن تبیین شده است تا پایان امسال انجام خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم ، تربیت جوانان با اخلاق، دارای روحیه مشارکت های اجتماعی و مهارت های فردی را از عمده ترین اهداف سند برنامه درسی کشور برشمرد و گفت: برنامه ریزی فعلی حاکم بر نظام تعلیم و تربیت نتوانست پاسخگوی نیاز واقعی دانش آموزان و معلمان باشد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی عمده ترین ماموریت امسال دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی آموزش و پرورش است گفت: تحقق ارزشیابی توصیفی در دوران ابتدایی نیازمند تغییر اصولی در کتاب های درسی این مقطع است.
دکتر صمد ایزدی دبیر علمی این همایش نیز در بیاناتی
 ، تبیین و تحلیل دیدگاه ها و نظریه های مرتبط با جهانی شدن، نقد و اریابی نظام های آموزشی در ارتباط با این پدیده و شناخت ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جهانی شدن را از اهداف برگزاری همایش عنوان و از ارسال 414 مقاله به دبیرخانه همایش خبرداد. وی گفت از مجموع مقالات رسیده 102 مقاله پذیرفته شد که 32 مقاله به صورت سخنرانی در همایش رائه خواهد شد.

 همچنین دکتر مهر محمدی رئیس انجمن مطالعات برنامه درسی ایران  در خصوص بازبینی روایت جهانی شدن و بومی ماندن برنامه درسی از منظر اشکال دانش سخنرانی کرد و دکتر زهرا گویا از دانشگاه شهید بهشتی  مقاله ای را با موضوع سنت آموزش ریاضی در دوران طلایی ایرانی ـ اسلامی : تمثیلی برای جهانی شدن و بومی ماندن ارائه کرد. 

گفتنی است در این‌همایش کارگاه های آموزشی شیوه نگارش مقاله علمی ـ پژوهشی به زبان انگلیسی ، شیوه های پژوهش کیفی در علوم تربیتی ، روش شناسی تدوین الگوهای نظری به مثابه سازوکاری برای استفاده مناسب از دانش و تجربه جهانی در حل مسائل ملی ، تجربیات موفق در زمینه جهانی شدن و بومی ماندن در مدارس مرتبط به یونسکو و نشست های هم اندیشی با محورهای نقش نهادها ی مجامع بین المللی در جهانی شدن و بومی ماندن برنامه های درسی،تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر جهانی شدن و بومی ماندن برنامه درسی و امکان و ضرورت بومی ماندن برنامه های درسی در عصر جهانی شدن انجام شد.

شایان ذکر است در بخش مقالات دانشجویی نیز مقاله هایی با عناوین تاثیر آموزش جهانی در رشد حرفه ای معلمان،بررسی ضرورت توجه به آموزش مسایل جهانی به عنوان یکی از اهداف آموزش جهانی در کتابهای دوره ابتدایی ،جهانی شدن و برنامه های درسی تربیت معلم و بررسی آموزش تفکر انتقادی به عنوان یکی از مولفه های جهانی شدن مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد