curriculumlog

علمی

curriculumlog

علمی

عناوین پژوهشی برای انتخاب پایان نامه

وزارت آموزش و پرورش

سازمان پژوهش و  برنامه‌ریزی آموزشی

موسسه پژوهشی برنامه‌ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی

عنـوانهـای پژوهشـی

سالهـای 1388-1386

خـرداد 1386

موسسه پژوهشی برنامه‌ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی



وزارت آموزش و پرورش

سازمان پژوهش و  برنامه‌ریزی آموزشی

موسسه پژوهشی برنامه‌ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی

فهرست مطالب

صفحه

مقدمه.....................................................................................................................................

1

گروه پژوهش در مبانی برنامه‌ریزی درسی....................................................................

2

گروه پژوهش در آموزش علوم، ریاضی و فناوری.......................................................

3-4

گروه پژوهش در برنامه‌های درسی علوم انسانی...........................................................

5

گروه پژوهش در برنامه‌های درسی آموزش فنی و حرفه‌ای......................................

6

گروه پژوهش در برنامه‌های درسی تربیت معلم............................................................

7

گروه پژوهش در اعتباربخشی و ارزشیابی از برنامه‌های درسی..................................

7

گروه پژوهش در نوآوریهای آموزشی و تربیتی...........................................................

8

گروه پژوهش در برنامه‌های درسی تربیت بدنی و بهداشت.......................................

9

گروه پژوهش در برنامه‌های درسی زبان‌آموزی...........................................................

10

گروه پژوهش در برنامه‌های درسی هنر.........................................................................

11

فرم شماره 1.........................................................................................................................

12


از پژوهشگران و مراکز علمی و پژوهشی دعوت می‌شود ضمن مطالعه دقیق عنوان‌های پژوهشی مطرح شده، برای ارائه طرح و انجام تحقیق پیشگام شوند. توجه به نکات ذیل جهت همکاری پژوهشی ضروری است:

1-  در صورت تمایل به انجام پژوهش فرم شماره(1) را تکمیل و  به آدرس تهران- خیابان ایرانشهر شمالی- کوچه خسرو- پلاک 4 – موسسه پژوهشی برنامه‌ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی تا تاریخ 30/5/1386 ارسال نمایید.

2-  پس از دریافت پاسخ و اعلان پذیرش پیشنهاد پژوهشی طبق فرم شماره(2) موسسه، فرم شماره(3) را که شامل پیش‌طرح تحقیق است تکمیل و حداکثر به مدت 20 روز پس از اعلان نتیجه به آدرس مذکور ارسال نمایید.

3-  جهت آشنایی بیشتر با عناوین پژوهشی و انتظارات موسسه، شرح اجمالی عناوین را که در سایت‌های رشد به نشانیwww.roshd.ir و موسسه به نشانی www.rici.ac.ir (در صورت ممکن) درج گردیده است مطالعه نمایید.

4-  از دیگر راههای گوناگون ارتباط الکترونیک با موسسه، که عبارتند از: ثبت نام در"نظام تحقیقات هوشمند" و همچنین پست الکترونیکی: Email:rici@rici.ac.ir  نیز می‌توانید استفاده نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های 88327348 و 88311006 تماس حاصل فرمایید.

                                                                                                                                                           

گروه پژوهش در مبانی برنامه‌ریزی درسی

ردیف

عناوین پژوهشی

سال

86

87

88

1

بررسی امکان‌سنجی مشارکت در تولید برنامه های درسی کشورهای اسلامی

*

2

ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای برنامه‌ریزان در نظام برنامه‌ریزی درسی

*

3

امکان سنجی تولید و اجرای برنامه درسی مبتنی بر شبکه در دوره های مختلف تحصبلی

*

4

طراحی و اعتباربخشی الگوی اجرای عدالت آموزشی در ایران

*

5

شناسایی برنامه درسی مغفول در دوره آموزش عمومی کشور

*

6

طراحی وارائه الگوی اشاعه برنامه‌‌های درسی در نظام برنامه درسی ایران

*

7

امکان سنجی اجرای برنامه درسی مدرسه محور

*

8

بررسی فرایند نظارت و پشتیبانی برنامه درسی در مرحله اجرا(آسیب‌شناسی، ارائه الگوی راهنما)

*

9

رویکردها،‌ روشها، موضوعات، متون درسی، موسسات و مدیریت آموزشی در گذشته

*

10

بررسی اصول و معیارهای اساسی تدوین کتاب راهنمای معلم در کشورهای مختلف

*

11

طراحی و تدوین برنامه های درسی در جهت لحاظ نمودن ارزش های دینی

*

12

طراحی و الگوی برنامه درسی تلفیقی دوره آموزش عمومی ویژه کلاسهای درس چند پایه

*

13

طراحی الگوی آموزش مهارتهای یادگیری ومطالعه همراه با درس

*

14

بررسی نقش مشارکت واحدهای استانی و منطقه‌ای در تدوین برنامه درسی رسمی(امکان‌سنجی، طراحی و تدوین و اجرای برنامه)

*

15

طراحی و اعتبار بخشی الگوی برنامه ریزی درسی برای آموزش و بهسازی(ضمن خدمت، تربیت معلم، سوادآموزی)

*

16

مطالعه تطبیقی شیوه‌های آموزش همزیستی در کشورهای چند فرهنگی

*

17

تبیین جایگاه مواد درسی در فرایند اجرای برنامه‌های درسی مدارس

*

18

نقد و بررسی راهنماهای برنامه درسی رایج در سازمان پژوهش از منظر اصول و مدلهای برنامه‌ریزی درسی

*

19

بررسی میزان تحقق اهداف مصوب آموزش و پرورش در برنامه‌های درسی

*

20

تأثیرپذیری برنامه‌های درسی از تحولات نگرشی در جهان اسلام، جهان غرب و ایران

*

گروه پژوهش در آموزش علوم، ریاضی و فناوری

ردیف

عناوین پژوهشی

سال

86

87

88

1

بررسی و تعیین مؤلفه‌های انواع سواد علمی، فناوری و سنجش آنها در دانش‌آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی

*

2

بررسی و تدوین چهارچوب انواع فعالیت‌های آزمایشگاهی و شیوه‌های ارزشیابی از آنها در آموزش علوم دوره متوسطه

*

3

بررسی روشهای ارتقای کیفیت یاددهی- یادگیری علوم و ریاضی در مدارس دوره متوسطه و آموزش عمومی

*

4

تبیین دیدگاههای فلسفی، روانشناسی، علوم شناختی و جامعه شناسی در برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای

*

5

بررسی وضعیت موجود و چالشهای پیش‌رو در آموزش ریاضی ایران در دوره‌های مختلف تحصیلی

*

6

بررسی چگونگی ایجاد تعادل "بین آموزش ریاضی برای همه" و" آموزش ریاضی برای فعالیتهای ریاضی سطح بالا" در برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای

*

7

تعیین پیش نیازها و پایه علمی لازم برای برنامه‌ریزی آموزش فناوریهای نو و بررسی تطابق آنها با برنامه‌های موجود در دروس علوم تجربی دوره‌های تحصیلی راهنمایی، متوسطه و تربیت معلم

*

8

بررسی و شناسایی ارزشهایی که از طریق آموزش ریاضی قابل ایجاد و توسعه هستند

*

9

بررسی چگونگی استفاده از ICT در آموزش علوم و ریاضی و ارایه راهکارهای کاربردی برای استفاده از آنها

*

10

بررسی تطبیقی نقش و جایگاه آموزش محیط زیست در برنامه‌های درسی سطوح مختلف تحصیلی ایران و کشورهای توسعه یافته

*

11

مطالعه تطبیقی محتوای برنامه‌های درسی ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی ایران و کشورهای توسعه یافته

*

12

بررسی جایگاه محیط زیست و اخلاق زیست محیطی در دیدگاه‌های اسلامی و دلالتهای آن بر برنامه‌های درسی

*

گروه پژوهش در آموزش علوم، ریاضی و فناوری

ردیف

عناوین پژوهشی

سال

86

87

88

13

مطالعه سیر تحول برنامه‌ها و کتابهای درسی ریاضی مدرسه‌ای ایران در یک قرن گذشته با توجه به تحولات اجتماعی و پیشینه تاریخی

*

14

بررسی بسترهای لازم برای استفاده از ماشین‌حساب و کامپیوتر در تدریس و یادگیری ریاضی مدرسه‌ای در دوره‌های ابتدایی،‌ راهنمایی و متوسطه

*

15

بررسی نقش تجسم و تخیل در درک مفاهیم مجرد ریاضی

*

16

مطالعه وضعیت برنامه ریزی درسی و آموزش فناوریهای نو(نانو و زیست فناوری) در سطح آموزش مدرسه‌ای کشورهای هدف

*

17

امکان سنجی و اجرای آزمایشی آموزش فناوریهای نو در برنامه درسی مدارس و مراکز تربیت معلم

*

18

 بررسی و سنجش میزان آگاهی دبیران علوم دوره‌های مختلف تحصیلی از فناوریهای نو

*

19

فراتحلیل پژوهشهای انجام گرفته در زمینه به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه تعلیم و تربیت

*

20

مقایسه اثربخشی محتوای الکترونیکی و کتابهای درسی علوم تجربی و ریاضی در فرایند یاددهی- یادگیری

*

21

تهیه برنامه درسی مبتنی بر ICT  در فرایند یاددهی- یادگیری برای علوم تجربی و ریاضی همراه با ارایه الگوهای اثر بخش

*

گروه پژوهش در برنامه‌های درسی علوم انسانی

ردیف

عناوین پژوهشی

سال

86

87

88

1

آسیب‌شناسی کتابهای درسی/ برنامه‌های درسی علوم انسانی

*

2

بررسی شیوه‌های بهبود و ارتقاء سطح هویت ملی- دینی دانش‌آموزان

*

3

بررسی تأثیرات جهانی شدن بر هویت ملی- دینی دانش‌آموزان و راههای کنترل این تأثیرات از طریق برنامه‌های درسی(ادبیات، تاریخ، مطالعات اجتماعی و ...)

*

4

تبیین حقوق شهروندی و ضرورت آموزش آن در دوره‌های مختلف تحصیلی

*

5

میزان اثربخشی رویکردهای تفکر انتقادی، حل مسئله و سنتی در اعتلای معرفت دینی

*

6

بررسی رویکردهای آموزش تاریخ در دوره آموزش عمومی و متوسطه

*

7

بررسی میزان اثربخشی آموزشهای غیرمستقیم در تربیت دینی

*

8

بررسی تأثیر رسانه‌ها(IT , ICT) بر تحولات هویتی دانش‌آموزان

*

9

سنجش دیدگاه دانش‌آموزان و معلمان در خصوص مفاهیم آینده‌نگر در اسلام و ارائه الگو برای عملیاتی نمودن مفاهیم مورد نظر در برنامه درسی

*

گروه پژوهش در برنامه‌های درسی آموزش فنی و حرفه‌ای

ردیف

عناوین پژوهشی

سال

86

87

88

1

بررسی چگونگی و میزان ارتباط آموزشهای فنی و حرفه ای رسمی با محیط کار و  مهارت های شغلی

*

2

بررسی مهارتها و صلاحیت‌های حرفه‌ای موردنیاز هنرآموزان در شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای

*

3

بررسی ضرورت و چگونگی درهم تنیدگی آموزشهای فنی و حرفه‌ای با آموزش عمومی

*

4

بررسی راههای توسعه دانش و مهارت کارآفرینی در دانش‌آموزان شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای

*

5

بررسی و ارائه الگوی مناسب رویکردهای برنامه‌ریزی درسی در  آموزش موضوعات بین‌رشته‌ای در برنامه‌های درسی آموزشهای فنی و حرفه‌ای

*

6

بررسی وضعیت موجود آموزشهای فنی و حرفه‌ای و کاردانش و مقایسه آن با اصول و هدفهای مصوب در تغییر نظام آموزشی

*

7

بررسی  ضرورت و امکان سنجی آموزش مهارتهای پایه در آموزشهای فنی و حرفه ای و  کاردانش برای تنوع‌بخشی فرصتهای شغلی دانش آموختگان

*

8

بررسی و ارزشیابی روشهای آموزش و تدریس هنرآموزان در مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش

*

گروه پژوهش در برنامه‌های درسی تربیت معلم

ردیف

عناوین پژوهشی

سال

86

87

88

1

بررسی تطبیقی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در ایران و سایر کشورها

*

2

تعیین صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان متناسب با نیاز برنامه‌های درسی

*

3

طراحی الگویی برای هماهنگ‌سازی تغییرات برنامه درسی و آموزش معلمان

*

4

ارزشیابی ویژگی‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم

*

5

طراحی الگوی بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه‌های درسی تربیت معلم

*

6

آسیب‌شناسی عملکرد مراکز آموزش عالی درجذب، تربیت و آماده‌سازی نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش

*

7

ارزشیابی میزان  توانایی بکارگیری ICT توسط مدرسین و دانشجویان تربیت معلم در تدریس

*

گروه پژوهش در اعتباربخشی و ارزشیابی از برنامه‌های درسی

ردیف

عناوین پژوهشی

سال

86

87

88

1

امکان سنجی به کار گیری روشهای کیفی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی،راهنمایی و متوسطه نظام آ موزشی ایران

*

2

نقد و بررسی مبانی فلسفی و روانشناختی رویکردهای ارزشیابی تحصیلی

*

3

نقد و بررسی الگوهای ارزشیابی از برنامه‌های درسی و پیشنهاد الگوی مناسب برای ارزشیابی از برنامه های درسی اجراء شده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

*

4

طراحی الگوی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مبتنی بر خودسنجی

*

گروه پژوهش در نوآوریهای آموزشی و تربیتی

ردیف

عناوین پژوهشی

سال

86

87

88

1

بررسی مبانی  نظری نوآوریهای آموزشی جهت تبیین ملاکها, راهبردهای گسترش و شیوه‌های کاربرد نوآوری

*

2

بررسی راههای توسعه نوآوریهای آموزشی در حوزه برنامه درسی با تاکید برتمرکززدایی، یادگیری مادام‌العمر و حمایت از نوآوریهای آموزشی در نظام آموزشی ایران

*

3

بررسی تجارب جهانی در زمینه نوآوریهای آموزشی از منظر شیوه های انتخاب ,اشاعه و کاربرد

*

4

تحلیل محتوای کتابهای درسی جدیدالتألیف دوره آموزش عمومی از منظر پرورش خلاقیت و بروز نوآوری در دانش‌آموزان

*

5

مقایسه دو شیوه‌ جدید و قدیم ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان  در برنامه درسی جدید دوره آموزش عمومی و تأثیر آنها بر خلاقیت و نوآوری آنان

*

6

مطالعه تطبیقی تلفیق فناوریهای اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) با برنامه‌های درسی دوره متوسطه

*

7

بررسی تأثیر سبک‌های مدیران آموزشی  بر گسترش و کاربرد نوآوریهای آموزشی

*

8

بررسی نقش و جایگاه نظریه‌ها و رویکردهای تعلیم و تربیت در ایجاد نوآوریهای آموزشی

*

9

بررسی تأثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات  بر گسترش نوآوریهای آموزشی در نظام آموزشی ایران

*

گروه پژوهش در برنامه‌های درسی تربیت بدنی و بهداشت

ردیف

عناوین پژوهشی

سال

86

87

88

1

نیازسنجی آموزش سلامت در دوره‌های تحصیلی مختلف

*

2

تحلیل محتوای کتب درسی از منظر مؤلفه‌های آموزش سلامت در دوره‌های مختلف تحصیلی

*

3

مطالعه تطبیقی برنامه درس تربیت بدنی در نظام آموزشی ایران و نظام‌های آموزشی کشورهای منتخب

*

4

بررسی چگونگی تدوین برنامه‌های درسی تربیت بدنی متناسب با استعدادهای متنوع دانش‌آموزان

*

5

طراحی، تدوین و اعتباربخشی الگوی آموزش سلامت مبتنی بر رویکرد تلفیقی در برنامه درسی

*

6

تدوین مبانی نظری آموزش‌های پیشگیرانه و ارتقاء سلامت دانش‌آموزان

*

7

طراحی و اجرای آزمایشی برنامه‌های آموزشی کارآمد در زمینه ارتقاء سلامت دانش‌آموزان

*

8

بررسی برنامه‌های مداخلاتی و اصلاحی مؤثر بر رفع یا کاهش کمبودهای حرکتی و ناهنجاریهای وضعیتی - اسکلتی و جسمی دانش‌آموزان وشیوه‌های اجرای این مداخله‌ها از طریق برنامه‌های درسی تربیت بدنی

*

9

بررسی شیوه‌های تغییر و اصلاح نگرش دانش‌آموزان در زمینه رفتارهای پرخطر و مقابله با عوامل خطرآفرین از طریق برنامه‌های درسی و آموزشی

*

10

بررسی وضعیت شاخص‌های ایمنی و شاخص‌های کمی و کیفی تجهیزات و فضاهای ورزشی مدارس دوره‌های مختلف تحصیلی

*

11

بررسی ویژگی‌ها و آمادگی جسمی و حرکتی دانش‌آموزان در دوره‌های مختلف تحصیلی و مقایسه آن با هنجارهای تحولی آنان و دانش‌آموزان کشورهای منتخب

*

12

بررسی دانش تغذیه‌ای و عملکرد دانش‌آموزان در زمینه تغذیه سالم در دوره‌های مختلف تحصیلی

*

13

بررسی رابطه سطح سلامت و میزان توجه به سلامت جسمی و روانی با باورهای مذهبی- معنوی و کنش‌های اجتماعی دانش‌آموزان در دوره‌های مختلف تحصیلی

*

گروه پژوهش در برنامه‌های درسی زبان‌آموزی

ردیف

عناوین پژوهشی

سال

86

87

88

1

بررسی خط مشی و سیاست های آموزش زبان رسمی و زبان خارجی در مدارس کشور

*

2

مطالعه مؤلفه‌ها و اهداف سواد خواندن وگوش دادن(مهارتهای ادراکی زبان) و نیز سواد نوشتن و سخن گفتن (مهارتهای تولیدی زبان) در برنامه درسی زبان رسمی کشور دوره های مختلف تحصیلی

*

3

مطالعه مؤلفه ها و اهداف توانش ارتباطی (مشتمل بر توانشهای زبانشناختی و کاربردشناختی) در برنامه درسی زبان رسمی کشور در مناطق دوزبانه (دوره های مختلف تحصیلی)

*

4

بررسی میزان اثربخشی برنامه درسی زبان رسمی کشور در تقویت هویت ملی دانش آموزان (دورهای مختلف تحصیلی)

*

5

بررسی وضعیت و دلایل کم توانی خواندن در بین دانش آموزان دبستانی مناطق دوزبانه کشور و راهکارهای رفع آن

*

6

بررسی دلایل ضعف دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی در مهارت نوشتن و راهکارهای رفع آن

*

7

مطالعه مؤلفه ها و اهداف توانش ارتباطی (مشتمل بر توانشهای زبانشناختی و کاربردشناختی) در برنامه درسی زبان خارجی در دوره های مختلف تحصیلی

*

8

مطالعه شیوه های آموزش توانش ارتباطی (مشتمل بر توانشهای زبانشناختی و کاربردشناختی) در برنامه درسی زبان رسمی کشور در مناطق دوزبانه

*

9

مطالعه شیوه های آموزش توانش ارتباطی (مشتمل بر توانشهای زبانشناختی و کاربردشناختی) در برنامه درسی زبان خارجی در دوره‌های مختلف تحصیلی

*

گروه پژوهش در برنامه‌های درسی هنر

ردیف

عناوین پژوهشی

سال

86

87

88

1

بررسی نقش رویکردهای مختلف بر آموزش هنر(اخلاق‌گرایی-  زیباشناسی -  شناخت‌شناسی) به منظور تبیین مؤلفه‌های برنامه درسی هنر

*

2

تبیین اهداف و اصول برنامه درسی سواد هنری بر اساس محورهای پنج‌گانه(آگاهی‌محوری- تفنن‌محوری- مهارت‌محوری- خلاقیت‌محوری- ارزش‌محوری)

*

3

بررسی راهکارهای توسعه و اثربخشی آموزش هنر در تعمیق هویت فرهنگی ملی- ایرانی در دانش‌آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی

*

4

تأثیر آموزش هنر بر رشد خلاقیت

*

5

تبیین مبانی آموزش هنر بر مبنای فرهنگ قرآنی

*

6

تحلیل محتوای کتابهای درسی هنر بر مبنای فرهنگ قرآنی در دوره‌های مختلف تحصیلی

*

7

آسیب‌شناسی برنامه‌‌ درسی هنر در دوره‌های مختلف تحصیلی

*

8

طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه‌ریزی درسی هنر بر مبنای فرهنگ قرآنی

*

9

بررسی نقش آموزش هنر در توسعه قابلیت‌های یادگیری

*

10

بررسی راههای توسعه دانش و مهارت کارآفرینی از طریق آموزش هنر

*

11

آسیب‌شناسی برنامه درسی رشته‌های هنری در آموزش فنی و حرفه‌ای

*

12

بررسی تلفیق آموزش هنر در ارتباط با سایر محتوای دروس مدرسه

*

13

طراحی و ارائه الگو برای برنامه درسی هنر

*

14

طراحی و تدوین برنامه درس هنر با تأکید بر رویکرد عاطفی

*

فرم شماره 1


  بسمهتعالی

مشخصات پژوهشگر/ مشخصات نماینده مراکز پژوهشی  1- اطلاعات مربوط به داوطلب اجرای پروژه:

   نام و نام خانوادگی:                                                                   

   شغل:                      

   تلفن و نمابر:                                     پست الکترونیکی:

   آدرس پستی :

  2- سوابق تحصیلات تکمیلی:

ردیف

مدرک تحصیلی

رشته تحصیلی

محل تحصیل

فوق لیسانس

دکتری

 
  3-  آثار علمی ـ پژوهشی:

ردیف

عنوان (گزارش پژوهشی، کتاب، مقاله)

محل انتشار

سال انتشار

  4-  عنوان یا عناوین منتخب:

ردیف

عنوان  پژوهشی

گروه پژوهشی

سال اولویت

                                                  

تاریخ                                                                                                                                                                                   امضای پژوهشگر

نظرات 1 + ارسال نظر
آیتی چهارشنبه 22 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 09:21 ق.ظ

ضمن تشکر از آقای جوانمردی در بروز نگه داشتن وبلاگ توصیه می کنم دانشجویان ورودی ۸۷ حتماْ به فهرست نگاهی بیندازند و برای انتخاب موضوع پایان نامه از این فهرست ایده بگیرند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد