وزارت آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی موسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی عنـوانهـای پژوهشـی سالهـای 1388-1386 خـرداد 1386 موسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی |
وزارت آموزش و پرورش
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
موسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی
فهرست مطالب | صفحه |
مقدمه..................................................................................................................................... | 1 |
گروه پژوهش در مبانی برنامهریزی درسی.................................................................... | 2 |
گروه پژوهش در آموزش علوم، ریاضی و فناوری....................................................... | 3-4 |
گروه پژوهش در برنامههای درسی علوم انسانی........................................................... | 5 |
گروه پژوهش در برنامههای درسی آموزش فنی و حرفهای...................................... | 6 |
گروه پژوهش در برنامههای درسی تربیت معلم............................................................ | 7 |
گروه پژوهش در اعتباربخشی و ارزشیابی از برنامههای درسی.................................. | 7 |
گروه پژوهش در نوآوریهای آموزشی و تربیتی........................................................... | 8 |
گروه پژوهش در برنامههای درسی تربیت بدنی و بهداشت....................................... | 9 |
گروه پژوهش در برنامههای درسی زبانآموزی........................................................... | 10 |
گروه پژوهش در برنامههای درسی هنر......................................................................... | 11 |
فرم شماره 1......................................................................................................................... | 12 |
از پژوهشگران و مراکز علمی و پژوهشی دعوت میشود ضمن مطالعه دقیق عنوانهای پژوهشی مطرح شده، برای ارائه طرح و انجام تحقیق پیشگام شوند. توجه به نکات ذیل جهت همکاری پژوهشی ضروری است: 1- در صورت تمایل به انجام پژوهش فرم شماره(1) را تکمیل و به آدرس تهران- خیابان ایرانشهر شمالی- کوچه خسرو- پلاک 4 – موسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی تا تاریخ 30/5/1386 ارسال نمایید. 2- پس از دریافت پاسخ و اعلان پذیرش پیشنهاد پژوهشی طبق فرم شماره(2) موسسه، فرم شماره(3) را که شامل پیشطرح تحقیق است تکمیل و حداکثر به مدت 20 روز پس از اعلان نتیجه به آدرس مذکور ارسال نمایید. 3- جهت آشنایی بیشتر با عناوین پژوهشی و انتظارات موسسه، شرح اجمالی عناوین را که در سایتهای رشد به نشانیwww.roshd.ir و موسسه به نشانی www.rici.ac.ir (در صورت ممکن) درج گردیده است مطالعه نمایید. 4- از دیگر راههای گوناگون ارتباط الکترونیک با موسسه، که عبارتند از: ثبت نام در"نظام تحقیقات هوشمند" و همچنین پست الکترونیکی: Email:rici@rici.ac.ir نیز میتوانید استفاده نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفنهای 88327348 و 88311006 تماس حاصل فرمایید. |
گروه پژوهش در مبانی برنامهریزی درسی | ||||
ردیف | عناوین پژوهشی | سال | ||
86 | 87 | 88 | ||
1 | بررسی امکانسنجی مشارکت در تولید برنامه های درسی کشورهای اسلامی | * | ||
2 | ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای برنامهریزان در نظام برنامهریزی درسی | * | ||
3 | امکان سنجی تولید و اجرای برنامه درسی مبتنی بر شبکه در دوره های مختلف تحصبلی | * | ||
4 | طراحی و اعتباربخشی الگوی اجرای عدالت آموزشی در ایران | * | ||
5 | شناسایی برنامه درسی مغفول در دوره آموزش عمومی کشور | * | ||
6 | طراحی وارائه الگوی اشاعه برنامههای درسی در نظام برنامه درسی ایران | * | ||
7 | امکان سنجی اجرای برنامه درسی مدرسه محور | * | ||
8 | بررسی فرایند نظارت و پشتیبانی برنامه درسی در مرحله اجرا(آسیبشناسی، ارائه الگوی راهنما) | * | ||
9 | رویکردها، روشها، موضوعات، متون درسی، موسسات و مدیریت آموزشی در گذشته | * | ||
10 | بررسی اصول و معیارهای اساسی تدوین کتاب راهنمای معلم در کشورهای مختلف | * | ||
11 | طراحی و تدوین برنامه های درسی در جهت لحاظ نمودن ارزش های دینی | * | ||
12 | طراحی و الگوی برنامه درسی تلفیقی دوره آموزش عمومی ویژه کلاسهای درس چند پایه | * | ||
13 | طراحی الگوی آموزش مهارتهای یادگیری ومطالعه همراه با درس | * | ||
14 | بررسی نقش مشارکت واحدهای استانی و منطقهای در تدوین برنامه درسی رسمی(امکانسنجی، طراحی و تدوین و اجرای برنامه) | * | ||
15 | طراحی و اعتبار بخشی الگوی برنامه ریزی درسی برای آموزش و بهسازی(ضمن خدمت، تربیت معلم، سوادآموزی) | * | ||
16 | مطالعه تطبیقی شیوههای آموزش همزیستی در کشورهای چند فرهنگی | * | ||
17 | تبیین جایگاه مواد درسی در فرایند اجرای برنامههای درسی مدارس | * | ||
18 | نقد و بررسی راهنماهای برنامه درسی رایج در سازمان پژوهش از منظر اصول و مدلهای برنامهریزی درسی | * | ||
19 | بررسی میزان تحقق اهداف مصوب آموزش و پرورش در برنامههای درسی | * | ||
20 | تأثیرپذیری برنامههای درسی از تحولات نگرشی در جهان اسلام، جهان غرب و ایران | * |
گروه پژوهش در آموزش علوم، ریاضی و فناوری | ||||
ردیف | عناوین پژوهشی | سال | ||
86 | 87 | 88 | ||
1 | بررسی و تعیین مؤلفههای انواع سواد علمی، فناوری و سنجش آنها در دانشآموزان دورههای مختلف تحصیلی | * | ||
2 | بررسی و تدوین چهارچوب انواع فعالیتهای آزمایشگاهی و شیوههای ارزشیابی از آنها در آموزش علوم دوره متوسطه | * | ||
3 | بررسی روشهای ارتقای کیفیت یاددهی- یادگیری علوم و ریاضی در مدارس دوره متوسطه و آموزش عمومی | * | ||
4 | تبیین دیدگاههای فلسفی، روانشناسی، علوم شناختی و جامعه شناسی در برنامه درسی ریاضی مدرسهای | * | ||
5 | بررسی وضعیت موجود و چالشهای پیشرو در آموزش ریاضی ایران در دورههای مختلف تحصیلی | * | ||
6 | بررسی چگونگی ایجاد تعادل "بین آموزش ریاضی برای همه" و" آموزش ریاضی برای فعالیتهای ریاضی سطح بالا" در برنامه درسی ریاضی مدرسهای | * | ||
7 | تعیین پیش نیازها و پایه علمی لازم برای برنامهریزی آموزش فناوریهای نو و بررسی تطابق آنها با برنامههای موجود در دروس علوم تجربی دورههای تحصیلی راهنمایی، متوسطه و تربیت معلم | * | ||
8 | بررسی و شناسایی ارزشهایی که از طریق آموزش ریاضی قابل ایجاد و توسعه هستند | * | ||
9 | بررسی چگونگی استفاده از ICT در آموزش علوم و ریاضی و ارایه راهکارهای کاربردی برای استفاده از آنها | * | ||
10 | بررسی تطبیقی نقش و جایگاه آموزش محیط زیست در برنامههای درسی سطوح مختلف تحصیلی ایران و کشورهای توسعه یافته | * | ||
11 | مطالعه تطبیقی محتوای برنامههای درسی ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی ایران و کشورهای توسعه یافته | * | ||
12 | بررسی جایگاه محیط زیست و اخلاق زیست محیطی در دیدگاههای اسلامی و دلالتهای آن بر برنامههای درسی | * |
گروه پژوهش در آموزش علوم، ریاضی و فناوری | ||||
ردیف | عناوین پژوهشی | سال | ||
86 | 87 | 88 | ||
13 | مطالعه سیر تحول برنامهها و کتابهای درسی ریاضی مدرسهای ایران در یک قرن گذشته با توجه به تحولات اجتماعی و پیشینه تاریخی | * | ||
14 | بررسی بسترهای لازم برای استفاده از ماشینحساب و کامپیوتر در تدریس و یادگیری ریاضی مدرسهای در دورههای ابتدایی، راهنمایی و متوسطه | * | ||
15 | بررسی نقش تجسم و تخیل در درک مفاهیم مجرد ریاضی | * | ||
16 | مطالعه وضعیت برنامه ریزی درسی و آموزش فناوریهای نو(نانو و زیست فناوری) در سطح آموزش مدرسهای کشورهای هدف | * | ||
17 | امکان سنجی و اجرای آزمایشی آموزش فناوریهای نو در برنامه درسی مدارس و مراکز تربیت معلم | * | ||
18 | بررسی و سنجش میزان آگاهی دبیران علوم دورههای مختلف تحصیلی از فناوریهای نو | * | ||
19 | فراتحلیل پژوهشهای انجام گرفته در زمینه به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه تعلیم و تربیت | * | ||
20 | مقایسه اثربخشی محتوای الکترونیکی و کتابهای درسی علوم تجربی و ریاضی در فرایند یاددهی- یادگیری | * | ||
21 | تهیه برنامه درسی مبتنی بر ICT در فرایند یاددهی- یادگیری برای علوم تجربی و ریاضی همراه با ارایه الگوهای اثر بخش | * |
گروه پژوهش در برنامههای درسی علوم انسانی | ||||
ردیف | عناوین پژوهشی | سال | ||
86 | 87 | 88 | ||
1 | آسیبشناسی کتابهای درسی/ برنامههای درسی علوم انسانی | * | ||
2 | بررسی شیوههای بهبود و ارتقاء سطح هویت ملی- دینی دانشآموزان | * | ||
3 | بررسی تأثیرات جهانی شدن بر هویت ملی- دینی دانشآموزان و راههای کنترل این تأثیرات از طریق برنامههای درسی(ادبیات، تاریخ، مطالعات اجتماعی و ...) | * | ||
4 | تبیین حقوق شهروندی و ضرورت آموزش آن در دورههای مختلف تحصیلی | * | ||
5 | میزان اثربخشی رویکردهای تفکر انتقادی، حل مسئله و سنتی در اعتلای معرفت دینی | * | ||
6 | بررسی رویکردهای آموزش تاریخ در دوره آموزش عمومی و متوسطه | * | ||
7 | بررسی میزان اثربخشی آموزشهای غیرمستقیم در تربیت دینی | * | ||
8 | بررسی تأثیر رسانهها(IT , ICT) بر تحولات هویتی دانشآموزان | * | ||
9 | سنجش دیدگاه دانشآموزان و معلمان در خصوص مفاهیم آیندهنگر در اسلام و ارائه الگو برای عملیاتی نمودن مفاهیم مورد نظر در برنامه درسی | * |
گروه پژوهش در برنامههای درسی آموزش فنی و حرفهای | ||||
ردیف | عناوین پژوهشی | سال | ||
86 | 87 | 88 | ||
1 | بررسی چگونگی و میزان ارتباط آموزشهای فنی و حرفه ای رسمی با محیط کار و مهارت های شغلی | * | ||
2 | بررسی مهارتها و صلاحیتهای حرفهای موردنیاز هنرآموزان در شاخه کاردانش و فنی و حرفهای | * | ||
3 | بررسی ضرورت و چگونگی درهم تنیدگی آموزشهای فنی و حرفهای با آموزش عمومی | * | ||
4 | بررسی راههای توسعه دانش و مهارت کارآفرینی در دانشآموزان شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای | * | ||
5 | بررسی و ارائه الگوی مناسب رویکردهای برنامهریزی درسی در آموزش موضوعات بینرشتهای در برنامههای درسی آموزشهای فنی و حرفهای | * | ||
6 | بررسی وضعیت موجود آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش و مقایسه آن با اصول و هدفهای مصوب در تغییر نظام آموزشی | * | ||
7 | بررسی ضرورت و امکان سنجی آموزش مهارتهای پایه در آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش برای تنوعبخشی فرصتهای شغلی دانش آموختگان | * | ||
8 | بررسی و ارزشیابی روشهای آموزش و تدریس هنرآموزان در مدارس فنی و حرفهای و کاردانش | * |
گروه پژوهش در برنامههای درسی تربیت معلم | ||||
ردیف | عناوین پژوهشی | سال | ||
86 | 87 | 88 | ||
1 | بررسی تطبیقی صلاحیتهای حرفهای معلمان در ایران و سایر کشورها | * | ||
2 | تعیین صلاحیتهای حرفهای معلمان متناسب با نیاز برنامههای درسی | * | ||
3 | طراحی الگویی برای هماهنگسازی تغییرات برنامه درسی و آموزش معلمان | * | ||
4 | ارزشیابی ویژگیهای حرفهای فارغالتحصیلان مراکز تربیت معلم | * | ||
5 | طراحی الگوی بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامههای درسی تربیت معلم | * | ||
6 | آسیبشناسی عملکرد مراکز آموزش عالی درجذب، تربیت و آمادهسازی نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش | * | ||
7 | ارزشیابی میزان توانایی بکارگیری ICT توسط مدرسین و دانشجویان تربیت معلم در تدریس | * |
گروه پژوهش در اعتباربخشی و ارزشیابی از برنامههای درسی | ||||
ردیف | عناوین پژوهشی | سال | ||
86 | 87 | 88 | ||
1 | امکان سنجی به کار گیری روشهای کیفی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی،راهنمایی و متوسطه نظام آ موزشی ایران | * | ||
2 | نقد و بررسی مبانی فلسفی و روانشناختی رویکردهای ارزشیابی تحصیلی | * | ||
3 | نقد و بررسی الگوهای ارزشیابی از برنامههای درسی و پیشنهاد الگوی مناسب برای ارزشیابی از برنامه های درسی اجراء شده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی | * | ||
4 | طراحی الگوی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مبتنی بر خودسنجی | * |
گروه پژوهش در نوآوریهای آموزشی و تربیتی | ||||
ردیف | عناوین پژوهشی | سال | ||
86 | 87 | 88 | ||
1 | بررسی مبانی نظری نوآوریهای آموزشی جهت تبیین ملاکها, راهبردهای گسترش و شیوههای کاربرد نوآوری | * | ||
2 | بررسی راههای توسعه نوآوریهای آموزشی در حوزه برنامه درسی با تاکید برتمرکززدایی، یادگیری مادامالعمر و حمایت از نوآوریهای آموزشی در نظام آموزشی ایران | * | ||
3 | بررسی تجارب جهانی در زمینه نوآوریهای آموزشی از منظر شیوه های انتخاب ,اشاعه و کاربرد | * | ||
4 | تحلیل محتوای کتابهای درسی جدیدالتألیف دوره آموزش عمومی از منظر پرورش خلاقیت و بروز نوآوری در دانشآموزان | * | ||
5 | مقایسه دو شیوه جدید و قدیم ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان در برنامه درسی جدید دوره آموزش عمومی و تأثیر آنها بر خلاقیت و نوآوری آنان | * | ||
6 | مطالعه تطبیقی تلفیق فناوریهای اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) با برنامههای درسی دوره متوسطه | * | ||
7 | بررسی تأثیر سبکهای مدیران آموزشی بر گسترش و کاربرد نوآوریهای آموزشی | * | ||
8 | بررسی نقش و جایگاه نظریهها و رویکردهای تعلیم و تربیت در ایجاد نوآوریهای آموزشی | * | ||
9 | بررسی تأثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر گسترش نوآوریهای آموزشی در نظام آموزشی ایران | * |
گروه پژوهش در برنامههای درسی تربیت بدنی و بهداشت | ||||
ردیف | عناوین پژوهشی | سال | ||
86 | 87 | 88 | ||
1 | نیازسنجی آموزش سلامت در دورههای تحصیلی مختلف | * | ||
2 | تحلیل محتوای کتب درسی از منظر مؤلفههای آموزش سلامت در دورههای مختلف تحصیلی | * | ||
3 | مطالعه تطبیقی برنامه درس تربیت بدنی در نظام آموزشی ایران و نظامهای آموزشی کشورهای منتخب | * | ||
4 | بررسی چگونگی تدوین برنامههای درسی تربیت بدنی متناسب با استعدادهای متنوع دانشآموزان | * | ||
5 | طراحی، تدوین و اعتباربخشی الگوی آموزش سلامت مبتنی بر رویکرد تلفیقی در برنامه درسی | * | ||
6 | تدوین مبانی نظری آموزشهای پیشگیرانه و ارتقاء سلامت دانشآموزان | * | ||
7 | طراحی و اجرای آزمایشی برنامههای آموزشی کارآمد در زمینه ارتقاء سلامت دانشآموزان | * | ||
8 | بررسی برنامههای مداخلاتی و اصلاحی مؤثر بر رفع یا کاهش کمبودهای حرکتی و ناهنجاریهای وضعیتی - اسکلتی و جسمی دانشآموزان وشیوههای اجرای این مداخلهها از طریق برنامههای درسی تربیت بدنی | * | ||
9 | بررسی شیوههای تغییر و اصلاح نگرش دانشآموزان در زمینه رفتارهای پرخطر و مقابله با عوامل خطرآفرین از طریق برنامههای درسی و آموزشی | * | ||
10 | بررسی وضعیت شاخصهای ایمنی و شاخصهای کمی و کیفی تجهیزات و فضاهای ورزشی مدارس دورههای مختلف تحصیلی | * | ||
11 | بررسی ویژگیها و آمادگی جسمی و حرکتی دانشآموزان در دورههای مختلف تحصیلی و مقایسه آن با هنجارهای تحولی آنان و دانشآموزان کشورهای منتخب | * | ||
12 | بررسی دانش تغذیهای و عملکرد دانشآموزان در زمینه تغذیه سالم در دورههای مختلف تحصیلی | * | ||
13 | بررسی رابطه سطح سلامت و میزان توجه به سلامت جسمی و روانی با باورهای مذهبی- معنوی و کنشهای اجتماعی دانشآموزان در دورههای مختلف تحصیلی | * |
گروه پژوهش در برنامههای درسی زبانآموزی | ||||
ردیف | عناوین پژوهشی | سال | ||
86 | 87 | 88 | ||
1 | بررسی خط مشی و سیاست های آموزش زبان رسمی و زبان خارجی در مدارس کشور | * | ||
2 | مطالعه مؤلفهها و اهداف سواد خواندن وگوش دادن(مهارتهای ادراکی زبان) و نیز سواد نوشتن و سخن گفتن (مهارتهای تولیدی زبان) در برنامه درسی زبان رسمی کشور دوره های مختلف تحصیلی | * | ||
3 | مطالعه مؤلفه ها و اهداف توانش ارتباطی (مشتمل بر توانشهای زبانشناختی و کاربردشناختی) در برنامه درسی زبان رسمی کشور در مناطق دوزبانه (دوره های مختلف تحصیلی) | * | ||
4 | بررسی میزان اثربخشی برنامه درسی زبان رسمی کشور در تقویت هویت ملی دانش آموزان (دورهای مختلف تحصیلی) | * | ||
5 | بررسی وضعیت و دلایل کم توانی خواندن در بین دانش آموزان دبستانی مناطق دوزبانه کشور و راهکارهای رفع آن | * | ||
6 | بررسی دلایل ضعف دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی در مهارت نوشتن و راهکارهای رفع آن | * | ||
7 | مطالعه مؤلفه ها و اهداف توانش ارتباطی (مشتمل بر توانشهای زبانشناختی و کاربردشناختی) در برنامه درسی زبان خارجی در دوره های مختلف تحصیلی | * | ||
8 | مطالعه شیوه های آموزش توانش ارتباطی (مشتمل بر توانشهای زبانشناختی و کاربردشناختی) در برنامه درسی زبان رسمی کشور در مناطق دوزبانه | * | ||
9 | مطالعه شیوه های آموزش توانش ارتباطی (مشتمل بر توانشهای زبانشناختی و کاربردشناختی) در برنامه درسی زبان خارجی در دورههای مختلف تحصیلی | * |
گروه پژوهش در برنامههای درسی هنر | ||||
ردیف | عناوین پژوهشی | سال | ||
86 | 87 | 88 | ||
1 | بررسی نقش رویکردهای مختلف بر آموزش هنر(اخلاقگرایی- زیباشناسی - شناختشناسی) به منظور تبیین مؤلفههای برنامه درسی هنر | * | ||
2 | تبیین اهداف و اصول برنامه درسی سواد هنری بر اساس محورهای پنجگانه(آگاهیمحوری- تفننمحوری- مهارتمحوری- خلاقیتمحوری- ارزشمحوری) | * | ||
3 | بررسی راهکارهای توسعه و اثربخشی آموزش هنر در تعمیق هویت فرهنگی ملی- ایرانی در دانشآموزان دورههای مختلف تحصیلی | * | ||
4 | تأثیر آموزش هنر بر رشد خلاقیت | * | ||
5 | تبیین مبانی آموزش هنر بر مبنای فرهنگ قرآنی | * | ||
6 | تحلیل محتوای کتابهای درسی هنر بر مبنای فرهنگ قرآنی در دورههای مختلف تحصیلی | * | ||
7 | آسیبشناسی برنامه درسی هنر در دورههای مختلف تحصیلی | * | ||
8 | طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامهریزی درسی هنر بر مبنای فرهنگ قرآنی | * | ||
9 | بررسی نقش آموزش هنر در توسعه قابلیتهای یادگیری | * | ||
10 | بررسی راههای توسعه دانش و مهارت کارآفرینی از طریق آموزش هنر | * | ||
11 | آسیبشناسی برنامه درسی رشتههای هنری در آموزش فنی و حرفهای | * | ||
12 | بررسی تلفیق آموزش هنر در ارتباط با سایر محتوای دروس مدرسه | * | ||
13 | طراحی و ارائه الگو برای برنامه درسی هنر | * | ||
14 | طراحی و تدوین برنامه درس هنر با تأکید بر رویکرد عاطفی | * |
فرم شماره 1
بسمهتعالی مشخصات پژوهشگر/ مشخصات نماینده مراکز پژوهشی 1- اطلاعات مربوط به داوطلب اجرای پروژه: نام و نام خانوادگی: شغل: تلفن و نمابر: پست الکترونیکی: آدرس پستی : 2- سوابق تحصیلات تکمیلی:
3- آثار علمی ـ پژوهشی:
4- عنوان یا عناوین منتخب:
تاریخ امضای پژوهشگر |
ضمن تشکر از آقای جوانمردی در بروز نگه داشتن وبلاگ توصیه می کنم دانشجویان ورودی ۸۷ حتماْ به فهرست نگاهی بیندازند و برای انتخاب موضوع پایان نامه از این فهرست ایده بگیرند.